Droga na skróty
One page to witryna posiadająca tylko i wyłącznie jedną podstronę bez dodatkowych zakładek.Multi page to witryna składająca się z więcej niż jednej podstrony. Jest to podstawowa różnica jeżeli chodzi o funkcjonalność oraz design. Jeśli to już mamy wyjaśnione to warto spojrzeć na zalety i wady obydwóch możliwych witryn. Jak wyglada ich pozycjonowanie czyli kwestia SEO.
One page jest dobra opcja dla osób którym zależy na prostym, przejrzystym wyglądzie strony. Jest to najlepsza propozycja na strony-wizytówki. Niestety wiąże się to z trudnością rozbudowy ponieważ, jak już wiemy, opiera się ona na jednej podstronie. Wiec warto pamiętać ze wiąże się to z pewnymi ograniczeniami. Ten rodzaj strony wyklucza także posiadanie sklepu.
Multi page daje o wiele więcej możliwości. pozwala rozbudować witrynę i przygotować podstrony odznoszace się do innych tematów. W przypadku stron firmowych można zaprojektować odrębne landingi dla produktów, usług, formularza kontaktowego itp. Multi page to także sklepy internetowe. Jest to idealna propozycja dla osob nastawionych na rozwój i rozbudowę.
Warto spojrzeć raz jeszcze na zagadnienie SEO- optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. W obrębie domeny każda podstrona powinna być pozycjonowana na konkretne frazy kluczowe których może być kilka a nawet kilkadziesiąt. Warto tutaj zauważyć ze na stronie typu one page nie sprawdzi się to zbyt dobrze. Wymaga to napisania sporej ilości contentu a dodanie go jako ściany tekstu moze wpłynąć negatywnie na UX oraz design witryny.
W tym przypadku multi page daje możliwość pozycjonowania na dozwolona ilość fraz. Wystarczy przygotować odpowiednia strategie SEO, a poszczególne słowa dopasować do właściwych podstron. Takie działanie przyniesie efekty i jest zgodne z UX wiec będzie wygodne także dla użytkownika. Pozycjonowanie to nie tylko dobór fraz kluczowych, waznym elementem SEO jest także optymalizacja wraz z pozyskiwaniem linków. W przypadku one page i multi page elementy te nie różnią się w zasadzie niczym.
Backlinki powinny być naturalne, pozyskane z wartościowej domeny, najwieksza wartość przynoszą odnośniki z atrybutem dofollow. W przypadku one page linkowany będzie jeden adres URL a w przypadku multi page warto rozłożyć linkowanie w taki sposób, aby efektywnie pozycjonować poszczególne podstrony wraz z frazami kluczowymi. Domenę z jedna, główna podstrona najlepiej wykorzystać do pozycjonowania kilku, ewentualnie kilkudziesięciu fraz kluczowych. Multi page daje tutaj nieograniczone mozliwosci.
One page ma szanse osiągnąć wysoka pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Tego rodzaju witryny najczęściej stosowane są w przypadku biznesów lokalnych. Pozycjonowanie pod konkretna lokalizacje czy profesje moze być efektywne przy wykorzystaniu dobrej strategii. Warto zapoznać się z tematem link building w SEO.
Jaka stronę założyć aby skutecznie zadbać o SEO? to już indywidualna decyzja która zależy od twoich potrzeb. Pozycjonowanie jest możliwe zarówno dla witryn one page, jak i multi page. Kluczem jest profesjonalne i kompleksowe podejście do pozycjonowania. Witryna zyska wysoka pozycje w wynikach wyszukiwania co przełoży się na lepsza widoczność, a w przyszłości także konwersje.